Čo by mali zamestnávatelia vedieť
Dôležité hygienické opatrenia v podnikoch
Možnosť zabrániť šíreniu chorôb v podniku máme do značnej miery vo svojich rukách. Predpokladom sú správne hygienické opatrenia dôsledne dodržiavané zamestnancami.
V tomto príspevku sa dozviete, aké hygienické predpisy môžete zaviesť a ako môžete motivovať svojich zamestnancov, aby ich dodržiavali. V prvom rade vám však chceme pripomenúť výhody dodržiavania správnej hygieny v podniku.
Aké sú výhody správnej hygieny?
- zdraví a produktívni zamestnanci
- menej dní práceneschopnosti
- vyššia produktivita
- vyšší obrat a nižšie náklady
Na optimálnu ochranu
Aký je rozdiel medzi podnikovou a osobnou hygienou?
Podniková hygiena
Pod pojmom podniková hygiena sa rozumie čistota prevádzky, pracovísk a pracovných prostriedkov. Za ňu je zodpovedné vedenie podniku. Všade tam, kde sa zdržiava veľa ľudí, napr. vo výrobných halách alebo kanceláriách, hrozí riziko šírenia baktérií a vírusov, ktoré môžu spôsobiť ochorenie prítomných osôb. Zabrániť tomu môžete zavedením a prísnym dodržiavaním nasledujúcich hygienických zásad. Vedenie podniku by malo zaviesť a zabezpečiť dôsledné dodržiavanie týchto troch opatrení dôležitých pre správnu podnikovú hygienu.
Organizované upratovanie
Alfou a omegou správnej podnikovej hygieny je pravidelné a dôkladné upratovanie všetkých prevádzkových priestorov. Osobitnú pozornosť je potrebné venovať priestorom s vysokou frekvenciou návštevníkov, ako sú toalety a kancelárske kuchynky.
Náš praktický kontrolný zoznam na správne upratovanie kancelárie vám pomôže zostaviť konkrétny plán upratovania. Čistené musia byť aj vaše výrobné prevádzky.
Pravidelné vetranie
Nemali by ste podceňovať vplyv vzduchu v miestnosti na zdravie svojich zamestnancov. V nedostatočne vetraných miestnostiach sa patogény množia a šíria oveľa rýchlejšie. Preto odporúčame vetrať kancelárie viackrát denne 3 až 10 minút s dokorán otvorenými oknami.
Hygiena pitnej vody
Je vo vašej budove inštalácia pitnej vody? Voda je rýchlo sa kaziaca potravina, ktorá môže viesť k ochoreniu vašich zamestnancov, spôsobenému napríklad baktériami legionelly či koliformnými baktériami. Vy zodpovedáte za vždy bezchybnú kvalitu pitnej vody.
Osobná hygiena
Oblasť osobnej hygieny zahŕňa všetky opatrenia slúžiace na udržiavanie osobnej čistoty zamestnancov a ich pracovného odevu. Na zabezpečenie čistého pracovného prostredia je nutné dôsledne dodržiavať hygienu na oboch úrovniach. Každý zo zamestnancov musí osobne dodržiavať nasledujúce štyri pravidlá. Vedenie podniku môže byť v tejto oblasti nápomocné, napríklad poskytnutím vizuálnych pokynov a školení.
Umývanie rúk
Pravidelné umývanie rúk mydlom je najúčinnejším spôsobom prevencie šírenia choroboplodných zárodkov a vírusov. Rozhodujúci je pritom spôsob.
Je tiež dôležité, aby si vaši zamestnanci umývali ruky v správnom čase, napríklad:
- pred jedlom,
- po každej návšteve toalety,
- po kýchaní, kašľaní alebo vysiakaní nosa,
- po kontakte s nebezpečnými látkami alebo odpadom,
- po kontakte s potenciálne kontaminovanými povrchmi (napr. kľučky dverí a zábradlia schodísk).
Správne kašľanie a kýchanie
Hoci sa to všetko učíme už odmalička, oplatí sa pravidelne pripomínať svojim zamestnancom správne spôsoby správania.
- Vždy, keď si potrebujete kýchnuť alebo zakašľať, odvráťte sa od osôb vo svojom okolí.
- Ak je to možné, použite jednorazové rukavice a tie potom vyhoďte.
- Prípadne kýchnite alebo zakašlite do lakťového ohybu, nikdy však nie do otvorenej dlane.
- Následne si vždy umyte ruky mydlom alebo použite dezinfekčný prostriedok.
Pravidelné sprchovanie a prezliekanie
Čisté oblečenie, príjemná telesná vôňa, upravené nechty a umyté vlasy nielenže robia dobrý dojem, ale sú aj hygienické. Základná osobná hygiena je nevyhnutná najmä v odvetviach, ako sú gastronómia alebo potravinársky priemysel.
Pre väčšinu zamestnancov je to už určite samozrejmosťou, no stále sa nájdu aj výnimky. Vtedy je povinnosťou nadriadených priateľsky, avšak dôrazne upozorniť zamestnancov, aby dbali na svoju osobnú hygienu.
Zostať doma, keď ochoriete
Keď ochoriete, mali by ste zostať doma. Žiaľ, mnohí zamestnanci sa aj tak často doslova dovlečú do práce, pretože nechcú zavaliť svojich kolegov množstvom práce alebo nechcú, aby to vyzeralo, že sa im nechce pracovať. Ak však následne nakazia ďalších zamestnancov, nikomu tým nepomôžu.
Úlohou vedenia podniku je, aby zaviedlo primeranú firemnú kultúru a pravidlá, ktoré umožnia zamestnancom vyliečiť sa z choroby bez akýchkoľvek výčitiek svedomia. Môžete napríklad povoliť svojim zamestnancom zostať doma určitý počet dní bez toho, aby museli predložiť potvrdenie od lekára.
Ako môžete motivovať svojich zamestnancov k dodržiavaniu hygienických štandardov?
Vysvetlite „prečo“
Vaši zamestnanci budú pravdepodobne skôr dodržiavať hygienické predpisy, ak budú chápať, prečo to majú robiť. Dôvod nie je vôbec samozrejmý. Vysvetlite im, aký konkrétny vplyv má nedostatočná hygiena na podnik a na každého zamestnanca osobne a ako môže každý jednotlivec prispieť k zabráneniu šíreniu ochorení.
2. Čo najviac to zjednodušte
Nové spôsoby správania, ako napríklad pravidelné umývanie rúk, sa stanú zvykom len vtedy, ak sú ľahko realizovateľné. Preto by mal byť na toaletách vždy dostatok mydla a papierových utierok, aby si každý mohol riadne umyť a osušiť ruky. Niekedy je cesta do umyvárne príliš dlhá. V takých prípadoch môžete zriadiť stanice na dezinfekciu rúk, ktoré sa postarajú o správnu hygienu rúk za každých okolností.
3. Pravidelné pripomienky
Hygienické zásady sa musia vryť do pamäti vašich zamestnancov. Vizuálne pomôcky, ako sú strategicky umiestnené plagáty a štítky, zabezpečia, že vaši zamestnanci budú mať tie najdôležitejšie pokyny neustále pred očami. Okrem toho môžete pravidelne posielať e-maily na túto tému a organizovať špeciálne školenia.
Kontaktujte nás!
V prípade akýchkoľvek otázok sme vám kedykoľvek bezplatne k dispozícii.