Trendy v oblasti balenia
Na čo by ste si mali dávať pozor pri balení svojich výrobkov
Spomeňte si na situáciu, keď ste naposledy rozbaľovali balík. Či už to bol nový smartfón prvý deň v práci alebo nová tlačiareň v kancelárii. Čo bola prvá vec, ktorá vám hneď po vybalení padla do oka? Presne tak – obal.
Prvé, čo zákazník na produkte všimne, je jeho obal. Ak je navrhnutý profesionálne, spotrebiteľ si s produktom automaticky spája vysokú kvalitu. Jeho hlavnou funkciou je ochrana pri preprave, zároveň má však aj reprezentovať produkt a postarať sa o dobrý prvý dojem.
Nasledujúci príspevok na blogu sa zaoberá trendmi v oblasti primárnych a sekundárnych obalov, ktoré sú ilustrované na praktických príkladoch. Je v ňom zdôraznené, čomu by ste mali venovať zvýšenú pozornosť, aby ste mohli byť v ďalšom obchodovaní úspešní. Následne vám umožníme nahliadnuť do budúcnosti obalového priemyslu.
Obalový priemysel v skratke
Na neustále rastúci obalový priemysel majú rozhodujúci vplyv najmä globalizácia, inovatívne technológie a rastúce požiadavky spotrebiteľov. Celkový objem celosvetového trhu s obalmi sa odhaduje na takmer 900 miliárd eur (stav k roku 2019). Celková produkcia obalového priemyslu len v Nemecku predstavuje viac ako 50 miliárd eur. To zodpovedá približne 2 % hrubého domáceho produktu. Celosvetovo je na prvom mieste odvetvie strojárstva v regióne DACH. V Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku pôsobí viac ako 5 000 spoločností v oblasti obalového priemyslu.
Nové technológie a používanie rôznych materiálov umožňujú obchodníkom pohotovo reagovať na aktuálne trendy a prispôsobovať sa potrebám zákazníkov. Päť kľúčových trendov v obalovom priemysle možno zhrnúť do nasledujúcich kategórií:
1. Udržateľnosť
Udržateľné využívanie zdrojov sa v posledných rokoch stalo jedným z najdôležitejších trendov v obalovom priemysle a odvetví logistiky. Je jedným z rozhodujúcich faktorov ovplyvňujúcich nákupné správanie. Cieľom globálnej logistiky a rastúceho odvetvia elektronického obchodu je minimalizovať vplyv na životné prostredie a zároveň zabezpečiť rýchle dodanie. Jednou z najväčších environmentálnych záťaží sú neefektívne prepravné trasy: Či už ide o dodávateľa, ktorému sa podarí doručiť príjemcovi zásielku až na tretí pokus, alebo o balík, ktorý bol v sklade nesprávne zabalený.
Spoločnosti ako Amazon sú lídrami na trhu v oblasti automatizácie logistiky a neustále prinášajú na trh nové inovácie, ako napríklad plne automatizované sklady alebo drony, ktoré dokážu doručiť balíky s hmotnosťou do 2,3 kg v priebehu jedného dňa bez toho, aby balík prišiel do kontaktu s človekom.
2. Personalizácia
V budúcnosti obalového dizajnu zohráva rozhodujúcu úlohu personalizácia. Podľa štúdie spoločností ThePackHub a Packaging Innovations takmer 53 % zúčastnených maloobchodníkov, vlastníkov ochranných známok a dodávateľov je presvedčených, že personalizované obaly majú pozitívny vplyv na lojalitu zákazníkov.
Spoločnosť Mintel, ktorá sa zaoberá globálnym prieskumom trhu, predpovedá nárast digitálnej potlače obalov. Efektívny, cenovo výhodný a rýchly návrh pôsobivej grafiky je skvelým spôsobom, ako dlhodobo zostať v povedomí zákazníka. Digitálna potlač ponúka vlastníkom ochranných známok možnosť osloviť príjemcu na individuálnej a emocionálnej úrovni.
Úspešným príkladom personalizácie je kampaň spoločnosti Coca-Cola „Share a Coke“ („Podeľ sa o radosť“), v rámci ktorej boli vytlačené etikety fliaš s krstnými menami potenciálnych spotrebiteľov, ktoré majú prilákať pozornosť zákazníkov a zvýšiť predaj.
3. Transparentnosť a čestnosť
Nová generácia zákazníkov čoraz viac využíva moc informácií: Čítajú, preverujú a zisťujú si informácie o pozadí a výrobe produktov, ktoré nakupujú. Hneď ako si potenciálny zákazník všimne, že označenie „Made in“ nezodpovedá skutočnosti, utrpí tým imidž celej spoločnosti.
Výrobcovia obalov, ktorí chcú na trhu pôsobiť udržateľne a dlhodobo, by mali brať do úvahy ekologickú stopu, ktorú zanechávajú pri výrobe svojho tovaru – ako už bolo spomenuté pri prvom trende. Najvyššími prioritami sú preto transparentnosť a čestnosť. S cieľom vytvoriť silný imidž značky pracujú veľkí výrobcovia na vybudovaní transparentného dodávateľského reťazca, v ktorom môže zákazník sledovať celý výrobný proces.
4. Komunikácia
Elektrokoncern Bosch ukazuje, ako môže spoločnosť vnoriť hlboko do mysle spotrebiteľov určitý sortiment produktov použitím správneho obalu. Spoločnosť Bosch používa rôzne farby na označenie rôznych cenových kategórií daného produktu v rámci sortimentu, ktoré je pre spotrebiteľov jasné a zrozumiteľné. Spoločnosť na to používa tri rôzne farby: Modrá farba pre hlavný rad danej skupiny produktov, čierna pre kvalitnejšie a drahšie produkty a sivá farba pre produkty so starším rokom výroby, ako sú ojazdené vozidlá alebo staršie stroje.
Strategické použitie farieb hrá u používateľov dôležitú úlohu, pretože značka Bosch sa vďaka nemu prezentuje ako všestranná, a dokáže tak prilákať väčší počet kupujúcich. Dopyt po inovatívnom dizajne obalov sa bude aj naďalej zvyšovať, a vplyv komunikácie značky by sa preto nemal podceňovať, a to ani v menších podnikoch.
5. Digitalizácia
V dnešnej dobe plnej technológií je dôležité čo najviac prepojiť offline a online kanály. Akési styčné body vo forme obalov preto nachádzame nielen vo fyzickom, ale aj vo virtuálnom svete. Prepojenie oboch týchto svetov prostredníctvom QR kódov alebo aplikácií pre rozšírenú realitu otvára možnosť osloviť spotrebiteľov prostredníctvom obalov a cielene ich nasmerovať k danej značke v analógovom aj digitálnom svete.
Spoločnosť Siemens AG má v regióne DACH vedúce postavenie v oblasti digitalizácie obalového priemyslu: Tradičná nemecká spoločnosť už roky skúma a vyvíja nové technológie na zvýšenie efektivity výroby obalov produktov a logistiky. Spoločnosť Siemens aj tento rok predstavuje najnovšie trendy a inovácie v oblasti balenia a digitalizácie na najväčšom svetovom veľtrhu obalov Interpack, ktorý sa koná v Nemecku.
Digitalizácia prináša nové možnosti optimalizácie celého hodnotového reťazca a s tým súvisiacich výrobných časov. Baliarenské spoločnosti, najmä v sektore stredne veľkých podnikov, by mali investovať do inteligentných systémových riešení, ktoré im pomôžu zachovať flexibilitu a automatizovať procesy v dobe neustále sa zvyšujúcich požiadaviek na krátke dodacie lehoty.
Čo prinesie budúcnosť?
V nasledujúcich rokoch sa budú obaly čoraz častejšie vyrábať z biologických materiálov, ktoré sú 100 % rozložiteľné. Nasledujúce príklady prinášajú prehľad najnovších inovácií.
Inteligentné obaly
V boji proti plytvaniu potravinami je podpora v značnom rozsahu venovaná vývoju „aktívnych obalov“. Rastie dopyt po obaloch na potraviny, ktoré dokážu predĺžiť dátum spotreby, a tým znížiť mieru plytvania potravinami.
Na obaloch sú inteligentné indikátory, ktoré informujú napríklad o čerstvosti, teplote a prvom otvorení produktu. Ich cieľom je pomôcť spotrebiteľom pri vedomom rozhodovaní o spotrebe tovaru.
Huby namiesto polystyrénu
Keďže polystyrén sa ťažko recykluje a používa sa najmä na technické produkty, výskumníci vyvinuli alternatívu z húb: Obalový materiál je biologický a neobsahuje žiadne chemické látky. Softvérové giganty ako Dell Computers už používajú túto novú technológiu na posilnenie svojho imidžu a ochranu životného prostredia.
Nápojové kontajnery vyrobené z rias
Inovatívne obaly z morských rias prinášajú revolúciu na trhu s nápojmi. Vďaka tejto novej technológii sa napríklad nealkoholické nápoje nemusia plniť do plastových fliaš, ale je pri nich možné použiť membránu z morských rias. Veľká výhoda: Výroba je mimoriadne lacná, variant z rias je 100 % rozložiteľný a navyše jedlý.
Poďme baliť!
Sledujte s nami vývoj trhu
Je dôležité sledovať a analyzovať rýchle zmeny na trhu súvisiace s globalizáciou, aby ste mohli rýchlo reagovať na nové trendy. Okrem šetrnosti k životnému prostrediu bude v budúcnosti zohrávať rozhodujúcu úlohu aj transparentná logistická štruktúra. Vaši zákazníci chcú vedieť, odkiaľ tovar pochádza a ako bol prepravený. Spotrebitelia sa pri nákupe čoraz viac rozhodujú na základe chápania založeného na hodnotách. Spoločnosti, ktoré nezohľadnia udržateľnosť vo svojej firemnej stratégii, musia rátať so stratami.
Kontaktujte nás!
V prípade akýchkoľvek ďalších otázok sme vám kedykoľvek bezplatne k dispozícii