3 praktické odporúčania na organizované čistenie kancelárie
Na pracovisku strávite Vy a Vaši zamestnanci prevažnú časť dňa. Preto by malo byť samozrejmosťou, že ho stále udržiavate čisté a upratané. Počas bežného pracovného dňa zamestnancov a vedúcich pracovníkov zostáva však len zriedkavo čas na dôkladné zaoberanie sa organizáciou čistenia kancelárie.
Aj keď táto téma nie je na prvom mieste zoznamu Vašich priorít, predsa sa len oplatí pozrieť sa na to dôkladnejšie. Sú všetky oblasti čistené optimálne? Existuje niečo, čo by sa dalo zlepšiť?
V tomto príspevku zistíte, prečo je čisté pracovisko také dôležité a získate kontrolný zoznam pre optimálne čistenie kancelárie. Okrem toho vysvetlíme, kto je skutočne zodpovedný za čistenie a ako zabránite sporom ohľadom čistoty.
Prečo je čistenie kancelárie také dôležité
Je prirodzené, že každý uprednostňuje čisté prostredie. V každom prípade existujú v rámci podniku ešte ďalšie podstatné dôvody, prečo by sa čistenie kancelárie nemalo zanedbávať.
Profesionálny výstup
Vzhľad Vašich kancelárií je vizitkou Vášho podniku. Ak chcete vystupovať ako dôveryhodný a profesionálny obchodný partner, nemali by ste pristúpiť na žiadne kompromisy ohľadom čistoty pri návštevách zákazníkov.
Zvýšenie komfortu a produktivity
Nikto nepracuje rád v znečistenej kancelárii. Ak sa zamestnanci cítia na pracovisku dobre, sú hneď motivovanejší a produktívnejší. Základná čistota je toho predpokladom.
Prevencia ochorení
Kancelária sa rýchlo stáva zbernou nádržou pre choroboplodné zárodky, ktoré sa rozširujú na klávesniciach a dverných kľučkách. Ten, kto chce práve počas obdobia prechladnutia udržiavať chorobnosť na nízkej úrovni, by mal pravidelne čistiť a dezinfikovať.
Úspora nákladov
Aj keď na čistenie musíte minúť peniaze, dajú sa tým z dlhodobého hľadiska ušetriť náklady. Ak sú vybavenie a pracovné prostriedky pravidelne udržiavané, zostanú dlhšie v dobrom stave a nemusia sa tak rýchlo vymieňať.
Ako často je potrebné čistiť jednotlivé oblasti?
Vo firemnej kancelárii sa nachádzajú mnohé miestnosti, ktoré sa podľa používania musia čistiť s rôznou frekvenciou a dôkladnosťou. Náš kontrolný zoznam Vám pomôže zostaviť konkrétny plán čistenia.
Všeobecne
Pre všetky miestnosti platí: Aj vzduch by sa mal „čistiť“. Mikroklíma na pracovisku ovplyvňuje pocit pohody a výkonnosť Vašich zamestnancov. Odporúča sa pravidelné nárazové vetranie od 3 do 10 minút, ktoré vnesie „čerstvý vzduch“ do miestností.
Naplánujte si okrem toho pravidelné čistenie alebo výmenu filtrov klimatizácie. Inak sa tu môžu ľahko usadiť baktérie a plesne, ktoré podstatne znížia kvalitu vzduchu.
Kancelárske priestory
Tu strávia zamestnanci väčšinu času dňa. Preto je pravidelné čistenie mimoriadne dôležité.
Raz alebo viackrát za týždeň
- Vyprázdnenie košov na odpad
- Vlhké utieranie povrchov. Pritom je najvhodnejšie pracovať s čistiacimi utierkami a vhodným čistiacim prostriedkom.
- Vyčistite telefóny, klávesnice a myši. Použite na to dezinfekčné prostriedky a utierky z mikrovlákna. Dbajte na to, aby do štrbín elektronických zariadení nevnikla žiadna kvapalina.
- Zotrite biele tabule. Na to sa najlepšie hodí špeciálna čistiaca pena alebo čistiace utierky.
- Povysávajte koberce. Tu ponúkame špeciálne suché a mokré vysávače.
- Navlhko zotrite hladké podlahy. Pomocou čistiaceho vozíka to ide jednoducho a rýchlo.
Raz za mesiac alebo zriedkavejšie
- Odstráňte fľaky na kobercoch a hĺbkovo ich vyčistite
- Dôkladné vyčistite okná a dvere
- Vyčistite priečky a stropy
- Nechajte vyčistiť záclony a závesy
- Odstráňte prach z vykurovacích telies a zotrite ich
Jedáleň alebo kuchyňa
Táto oblasť je často problémovým bodom medzi zamestnancami, pretože nik sa za ňu necíti byť zodpovedný. Tu sa dozviete, ako tomu môžete zabrániť.
Raz alebo viackrát za týždeň
- Vyprázdnenie košov na odpad
- Opláchnite riad
- Navlhko zotrite povrchy a podlahu
- Potraviny po dátume spotreby odstráňte z chladničky
- Vyčistite mikrovlné rúry
Raz za mesiac alebo zriedkavejšie
- Odvápnite kávovary, kanvice na vodu, zásobníky vody a umývačky riadu a dôkladne ich vyčistite
- Utrite mrazničky a v prípade potreby ich nechajte odmraziť
Sanitárne zariadenia
Tu je mimoriadne dôležité dbať na dostatočnú hygienu. Podľa počtu používateľov môže byť potrebné čistiť aj viackrát denne.
Raz alebo viackrát denne
- WC, armatúry a podlahy utrite navlhko a dezinfikujte
- Doplňte sanitárne potreby, ako sú toaletný papier, mydlo a papierové uteráky
Vonkajšie oblasti a fasáda
Vonkajšie plochy vytvárajú prvý dojem Vášho podniku. Preto by sa mali pravidelne čistiť v závislosti od poveternostných podmienok.
Raz alebo viackrát za týždeň
- Vyprázdnite koše na odpad a popolníky
- Vyhrabte a zlikvidujte lístie
- Pozametajte chodníky a vstupy a odstráňte burinu
Raz za mesiac alebo zriedkavejšie
- Vyčistite rohožky
- Pokoste zelené plochy
- Vyplejte burinu a obnovte kvety
Raz až dvakrát za rok
- Vyčistite fasádu
- Chodníky vyčistite namokro vysokým tlakom
Dielne, výroba, sklad a iné priestory
Priestory so špeciálnym používaním potrebujú často mimoriadne čistenie, ktoré sa odlišuje podľa funkcie. Veľké plochy je možné dať do poriadku pomocou vysokotlakových čističov alebo parných čističov.
Kto je zodpovedný za čistenie kancelárie?
S cieľom úspory nákladov to vynachádzavý podnikateľ naplánuje jednoducho tak, že čistiace práce prenechá na zamestnancov. To však nie je prípustné. V Nemecku, napríklad, podľa zákona o nariaďovacej právomoci smie zamestnávateľ poveriť zamestnanca len činnosťami, ktoré sú rovnocenné s tými, ktoré sú stanovené v pracovnej zmluve.
Navyše súdny rozsudok krajinského pracovného súdu v Mainzi potvrdil, že zamestnanec má právo pracovať v čistých podmienkach. Zamestnávateľ podlieha povinnosti ochrany, a tým mu prislúcha povinnosť starostlivosti o zdravie zamestnancov. K tomu patrí aj odstraňovanie akýchkoľvek hygienických nedostatkov, ktoré vedú k poškodeniu zdravia.
Ak potrebujete upratať podnik, máte ako zamestnávateľ možnosť, buď samostatne priložiť ruku k dielu, zamestnať upratovačku alebo tým poveriť profesionálny čistiaci servis. Ak čistenie preberie špeciálne vyškolený personál, môžete sa spoľahnúť na to, že všetky oblasti budú riadne vyčistené.
Takto zabránite sporom ohľadom čistoty
Nikto sa necíti byť zodpovedný za to, aby vyprázdnil umývačku riadu a kolegovia sa sťažujú na znečistené kávové šálky v dreze? Tieto malicherné spory škodia z dlhodobého hľadiska podnikovej atmosfére a motivácii. Preto by nadriadení mali od začiatku určiť jasné podmienky.
Je potrebné informovať o tom, že zamestnanci samostatne zodpovedajú za základný poriadok v kancelárii a hlavne na vlastnom písacom stole. Ľahké upratovacie práce môžu vykonať aj zamestnanci. Sem patrí, napríklad, že na konci pracovného dňa odnesú riad do kuchyne, papiere a zakladače uložia do určených priečinkov a skríň, a po mítingoch nechajú konferenčné priestory po sebe upratané.
Niekedy pomôže, ak sa vypracuje konkrétny plán, v ktorom sa stanoví, kto a za aké upratovacie práce zodpovedá, kto zodpovedá za naplnenie a vyprázdnenie umývačky riadu a v akom čase. Aby to bolo férové, mali by byť úlohy medzi kolegov rozdelené rovnomerne.
Dúfame, že tipy v tomto príspevku Vám pomôžu k čistejšiemu pracovisku, na ktorom sa budú všetci zamestnanci cítiť dobre. Radi Vám poradíme ohľadom vhodných čistiacich produktov a sanitárnych potrieb na optimálne čistenie vo Vašom podniku.