Ušetrite peniaze a získajte čas
6 tipov pre efektívne riadenie skladu
Bez ohľadu na to, či ide o nenápadnú pivničnú miestnosť alebo o halu s vyspelou technológiou – sklad materiálov je centrom vašej spoločnosti. A preto je aj jedným z hlavných nákladových faktorov. Okrem toho najmä malé a stredné podniky často investujú okrem financií veľmi veľa – príliš veľa? – pracovného času do skladového hospodárstva.
Efektívna organizácia skladu a súvisiacich procesov ovplyvňuje celý hodnotový reťazec. Preto je pre váš úspech nevyhnutné pravidelne kontrolovať riadenie skladu a v prípade potreby ho upraviť. Váš cieľ: vhodne vybavený sklad, ktorý vám ušetrí peniaze a čas.
Aké požiadavky majú malé a stredné podniky na riadenie skladu?
Stredne veľké podniky fungujú inak ako veľké korporácie. Preto kladú na ideálne vybavenie osobitné požiadavky:
- Prevádzka by mala fungovať s malým počtom zamestnancov
- Aj malé množstvo priestoru by sa malo využiť čo najlepšie
- Treba sa vyhnúť zbytočne vysokým nákladom na skladovanie materiálu
- Denné riadenie skladu by malo stáť čo najmenej času
Stručne povedané: ideálny sklad zapadne ako dobre namazané ozubené koleso do existujúcich procesov vášho podniku a nevytvára žiadne trecie straty. Týmto spôsobom ušetríte cenné zdroje, ako sú zamestnanci, obchodné priestory a váš kapitál.
Na čom v sklade skutočne záleží: 6 tipov z praxe.
Na tému optimalizácie skladu môžete nájsť mnoho rôznych metód a prístupov. Ktoré z nich sú však pre MSP skutočne relevantné? Zostavili sme pre vás zoznam najlepších tipov. Všetky návrhy sa dajú dobre implementovať v malých a stredných podnikoch a umožnia vám rozpoznať a využiť príležitosti na zlepšenie vášho skladu.
Inteligentné riadenie zásob: menej je viac
Máte vždy všetko na sklade? To, čo znie tak lákavo, je pre malé a stredné podniky väčšinou menej vhodné. Veľké množstvo zásob viaže veľa kapitálu, spôsobuje priebežné náklady a sťažuje podnikanie.
Cieľom efektívneho riadenia zásob je preto udržiavať zásoby čo najštíhlejšie. Výhodami sú nižšie náklady na priestor, kratší čas skladovania, väčšia flexibilita a väčší prehľad. Položte si otázku:
- Ktoré zásoby môžem znížiť bez toho, aby to ovplyvnilo prevádzku podniku?
- Ktorý tovar si môžem objednať častejšie v menších množstvách?
- Môžem si s dodávateľmi dohodnúť dodávky just-in-time?
Trvalá inventúra: Udržujte si prehľad
Viete vždy, ktorý tovar sa nachádza na ktorom mieste a v ktorom čase? Ak nie, je čas na riadiaci softvér, ktorý vykonáva permanentnú inventúru. To znamená, že každý pohyb tovaru sa zaznamená a nahlási do centrálneho počítača. Stačí len niekoľko kliknutí a získate úplnú transparentnosť, pokiaľ ide o vaše skladové zásoby. To je veľký rozdiel aj v menších skladoch:
- Pružne reagujte na nepredvídané udalosti alebo spontánne požiadavky zákazníkov
- Šetrite personálne náklady vďaka automatizácii
- Rýchlejšie vyhľadávanie tovaru bez zdĺhavého hľadania na rôznych miestach skladu
- Zostaňte akcieschopný aj bez neustálych konzultácií so zamestnancami skladu
Elektronické obstarávanie: jednoduchý nákup online
Ešte stále obstarávate tovar a služby tradičným spôsobom a pracne vypĺňate objednávkové formuláre? Prejdite od manuálneho nákupu radšej na online, štandardizovaný a podľa možnosti automatizovaný proces.
Pomocou IT systémov vytvoríte efektívne rozhranie medzi dodávateľmi a vaším podnikom. Takzvaný E-Procurement má pre stredne veľké podniky veľké výhody:
- Zrýchlite procesy riadenia nákupu
- Pružnejšie reagujete na dynamické požiadavky trhu
- Efektívne porovnávate ceny a môžete tak identifikovať potenciálne úspory
- Vďaka integrovaným analýzam a hláseniam si vždy zachováte kontrolu
- Pripravíte svoju spoločnosť na plne digitalizovanú budúcnosť
Prechod na elektronické kanály obstarávania je rozhodujúcim krokom k optimálnemu riadeniu skladu – a je menej nákladný, ako si myslíte.
Ušetríte si problémy: správne ukladanie kartónov
Sklady a kartóny – dva pojmy, ktoré patria neoddeliteľne k sebe. Takmer každá spoločnosť sa spolieha na univerzálnych baliacich umelcov. A je to tak správne, veď kartón je vďačný materiál, ktorý pri dodržaní niekoľkých zásad nie je veľmi náročný:
- Kartóny skladujte pri teplote 15 až 20 stupňov a vlhkosti vzduchu nižšej ako 60 percent
- Ak je to možné, ukladajte škatule na rovnú podlahu namiesto na palety
- Každých šesť mesiacov skontrolujte škatule v sklade a vymeňte chybné škatule skôr, ako sa tovar poškodí
- Obdĺžnikové boxy umožňujú čo najlepšie využiť dostupný priestor
- Prípustná hmotnosť balenia by sa nemala prekročiť
Väčší poriadok: rozumne umiestnite a označte tovar
Efektívne pracovné procesy sú podstatou optimálneho skladu. Základom je správne usporiadanie tovaru. Svoju úlohu tu zohráva optimálne využitie priestoru a ergonómia:
- Často používaný tovar by mal byť ľahko prístupný, zriedkavo požadované špeciálne modely môžu byť uložené ďalej. Veci, ktoré sa často požadujú spoločne, by mali byť uložené blízko seba.
- Ukladajte tovar tak, aby boli vaši zamestnanci pri zdvíhaní a prenášaní podľa možnosti čo najmenej zaťažovaní. To znamená: ťažký tovar ukladajte blízko podlahy, ľahší tovar môžete uložiť do regálov nad ním.
- Zaveďte jasnú organizačnú štruktúru, aby sa položky dali rýchlo a ľahko nájsť. Popisy zabezpečujú lepšiu prehľadnosť.
Vytvára priestor a prehľadnosť: Sprehľadnite si svoj sklad
Staré podnikateľské príslovie hovorí: Sústreďte sa na to, v čom ste dobrí, a ostatné delegujte. Silnou stránkou vášho podniku je jeho hlavná činnosť – nie skladové hospodárstvo. Pre MSP má preto v mnohých prípadoch zmysel využiť pri skladovaní outsourcing.
Aby ste mohli urobiť správne individuálne rozhodnutie pre váš podnik, pomôže vám prehľadný zoznam nákladov a konzultácia s odborníkom na outsourcing.
Vyhľadajte pre svoj sklad kompetentného partnera, ktorý bude aktualizovať vaše skladové hospodárstvo, monitorovať procesy a v prípade problémov bude konať rýchlo a účelne. Výhody sú zrejmé:
- Zodpovednosť za všetky otázky týkajúce sa skladu je jasne rozdelená
- Máte voľné kapacity pre iné úlohy vo vašom podniku
- Znížite prevádzkové náklady a ušetríte investície do novej skladovacej techniky
Optimalizácia skladu je nepretržitý proces, ktorý si vyžaduje vašu neustálu pozornosť. Naše skúsenosti však ukazujú: Námaha stojí za to. Investícia sa vám často vráti v podobe času a peňazí. Preto sa odvážte otestovať svoje skladové hospodárstvo! Sme tu pre vás pre individuálne poradenstvo v oblasti skladov.
Kontaktujte nás!
V prípade otázok sme vám kedykoľvek bezplatne k dispozícii.